bisikan

Selamat Tahun Baru Hijrah 1435. Hari ini 1 Muharam 1435 Hijrah. Bermulanya satu lagi tahun baru dalam kalendar umat Islam yang dikira berdasarkan bermulanya hijrah Rasulullah dari Mekah ke Madinah. Ini membawa erti, sudah 1435 tahun usia penghijrahan nabi dan ianya memberi makna tersendiri dalam erti kata hijrah dalam sanubari setiap muslim.

Maal Hijrah membawa erti Bersama Berhijrah dan dalam konteks ini, ianya seperti menyatakan akan perubahan atau perpindahan antara tahun. Selain ianya juga membawa erti menyerap dan meresapi semangat hijrah nabi yang kita sentiasa ingati setiap kali bermula awal tahun.

 

hijrah1


Walaupun riwayat mengatakan, penghijrahan nabi ini berlaku pada bulan Safar dan Rabiul Awwal, namun bagi kita, dengan bermulanya awal tahun baru pada bulan Muharam ini, sudah menjadi kebiasaan kita sebagai manusia untuk menanamkan iltizam, semangat dan cita-cita tertentu. Ianya memang bukan syarat, tetapi ianya boleh dijadikan asbab satu titik permulaan penghijrahan dan perubahan yang ingin dilakukan.

Bagi saya, awal tahun 1435 ini seharusnya dijadikan titik permulaan sesuatu yang berguna dalam hidup kita. Banyak perkara boleh dilakukan. Menyemat azam, cita-cita dan sebagainya. Dalam keadaan orang lain mungkin kurang setuju awal tahun dijadikan masa untuk tanam azam baru, ianya bergantung pada peribadi seseorang. Tidak salah dan ianya tidak menyalahi syariat pun!

Semoga tahun baru ini memberi erti buat saya dan kita semua. Semoga apa yang saya niatkan, apa yang kalian niatkan, yang disematkan dalam hati mendapat perhatian Allah dan seterusnya memberi jalan untuk kita terus lebih maju dalam kehidupan kita dalam masa mendatang. Takdir Allah yang terbaik buat kita semua. Marilah kita sama-sama menyusuri takdir yang telah ditentukan dengan rasa lebih bersemangat dan penuh kekuatan. Pada Allah kita dambakan segalanya.

hijrah2

Post a Comment

Random Posts

3/random/post-list
 
Top