Pagi tadi, sekitar jam 10.45 pagi, semasa sedang menatap komputer di office, Hafiz Hamidun memberi YM kepada saya. Katanya dia mahu ke Hospital Pantai, ziarah Ustaz Asri Rabbani meninggal dunia. Saya hanya membalas: 'haaa???'

Saya tidak mahu percaya YM Hafiz tersebut. Lantas terus menelefon Hafiz Hamidun. Beliau mengesahkan berita itu. Katanya Ustaz Asri meninggal dunia beberapa minit yang lalu. Meninggal dunia mengejut.

Saya masih kurang percaya. Saya terus call Hazamin Inteam untuk minta pengesahan. Syekh Hazamin mengiyakan berita itu. Memang shahih. Secara automatik, perasaan dan jiwa saya berubah. Walau saya takde ikatan apa-apa pun dengan Ustaz Asri Ibrahim, tetapi hati dan jiwa ini seolah-olah menangis. Berbual sebentar bersama Hazamin, kasihan kepada keluarganya, bagaimana pula nasib rakan-rakan Rabbani tanpa Ustaz Asri Ibrahim?

Call pula Syekh Rahim Inteam. Dia sedang dalam perjalanan ke Hospital Pantai. Semua penasyid sayu dan sedih. Di Facebook sudah riuh rendah bercakap-cakap tentang kematian Ustaz Asri Rabbani. Semua orang sedih. Semua orang tak mahu percaya. Tetapi semua orang kena percaya.

Beberapa jam kemudian, sms dan ym bertalu-talu masuk mengkhabarkan kematian Ustaz Asri Rabbani.

Saya cuba call Akhil Hayy, tetapi beliau tidak angkat telefon. Tak tahu di mana dia berada. Mungkin masih berkelana memikirkan halatuju dirinya sendiri.

Hingga ke saat tulisan ini ditulis, hati dan perasaan ini masih sama sejak 10.45 pagi tadi. Masih terasa kehilangan. Masih rasa tidak percaya.

Untukmu Allahyarham Mohammad Asri Ibrahim, izinkan aku menyanjungimu.

Post a Comment

Anonymous said... August 20, 2009 at 8:29 PM

semoga roh allahyarham dicucuri rahmat.
al-fatihah untuk allahyarham..

Random Posts

3/random/post-list
 
Top