Assalamualaikum wbt san salam sejahtera.

Rasanya, lama juga tidak update blog ini. Ada dalam sebulan juga blog ini dibiarkan begitu sahaja. Entah mengapa keinginan untuk membuka tajuk baru di blog ini tidak mendesak-desak dan lebih rela melakukan rutin harian di samping berhadapan dengan pelbagai ujian serta panorama baru dalam kehidupan.

Jika boleh di listkan di sini, dalam tempoh sebulan ini, komputer saya mengalami masalah kritikal dan terpaksa membuat perbelanjaan besar untuk mengubatinya. Peringkat pertama, masalah yang dikesan adalah port kabel di mainboard sudah rosak sehingga menyebabkan proses pengesanan (detect) tidak berlaku dengan sempurna. Senang cakap = tak dapat detect. Lalu saya mengambil keputusan 'selamber' iaitu dengan menukar baru. Harga mainboard tersebut adalah RM180. Campur upah install, format dll, adalah RM220.

Tidak cukup dengan mainboard, saya dikhabarkan oleh kedai komputer itu bahawa power supply saya tak dapat support mainboard baru. Memang pening memikirkannya. Tapi saya amat memerlukan komputer. Proses pembelajaran saya amat mendesak untuk menggunakan komputer. Saya tak mahu berada dalam konflik pemikiran. Saya terus bersetuju untuk menukar power supply yang baru dengan harga RM60. Setelah berunding, dapat diskaun RM10, so bayar RM50 sahaja. Total harga semua sekali ialah RM270. Demi komputer.... hemm..

Dalam jangka masa sebulan ini juga, saya membeli printer baru berharga RM195 berjenama HP Deskjet F2280. Saya amat memerlukan printer untuk mencetak assigment dan nota-nota terkini.

Dalam jangka masa sebulan yang lalu juga iaitu pada tarikh 10hb Mei 2009, saya mendaftarkan diri sebagai salah seorang pelajar di salah sebuah Universiti di dalam negara ini. Impak dari panorama baru ini amat dirasai. Pengalaman pertama berada dalam keadaan 'blank' adalah semasa class yang terbaru ini apabila masuk ke kelas kedua kepala saya terasa amat sakit. Masuk kelas ketiga mmg dah tak boleh tahan. Inilah natijah study yang hampir 4 tahun tak pernah berada dalam situasi pembelajaran.

Baru-baru ini saya bersama family membuat kenduri dan majlis kesyukuran kelahiran anak saya Muhammad Muadz Syahmi di kampung. Ala-ala majlis potong jambul tapi takde pun upacara potong jambul tersebut. Yang ada hanya majlis bacaan yasin, tahlil ringkas, kemudian akhir sekali selawat beramai2 sambil saya mengendong Muadz mengelilingi hadirin. Hari esoknya, saya cukur sendiri dibantu abah mertua mencukur rambut Muadz hingga botak. Rambut tersebut afdalnya ditimbang dan dinilaikan dengan harga emas semasa. Nilai yang diperolehi nanti digalakkan disumbang kepada fakir miskin, atau nak lagi mudah serah terus kepada Pusat Zakat.

Kalau nak cerita panjang lebar apa yang berlaku sepanjang sebulan yang lalu memanglah banyak. Ujian-ujian pun sememangnya banyak. Memang benar, ujian berumahtangga memang ada. Ujian selepas kelahiran anak pun ada. Taraf2 ujian itu berbeza-beza mengikut keadaan. Dalam mengharungi ujian tersebut, terkadang diri kita seolah-olah tidak dapat dikawal dengan sempurna. Kadang-kadang tu, macam ada 'tangan' lain yang mengawal diri kita. Kebiasaannya, syaitanlah yang selalu nak kawal. Tapi kalau kita tersedar yang syaitan cuba nak kawal diri kita dengan menguasai diri, kita kena cepat2 elak. Mungkin disebabkan dosa2, maka syaitan mudah untuk mengawal diri kita berbanding Malaikat. Tabahkanlah hati.

Post a Comment

Random Posts

3/random/post-list
 
Top