Dalam kelas terbaru yang saya ikuti semalam, ada satu part yang membincangkan perihal Zihar di dalam subjek Ulum Al-Quran. Di dalam subjek Ulum Al-Quran, subtopic di dalamnya membicarakan perihal Asbabul Nuzul berkaitan Nuzul Al-Quran. Maknanya, sebab-sebab turunnya ayat al-Quran itu.

Antara asbab penurunan al-Quran itu adalah kerana sesuatu peristiwa. Maknanya, apabila berlaku sesuatu peristiwa itu, dan tidak ada jawapan yang tepat, maka disitulah turunnya wahyu kepada Nabi Muhammad SAW sebagai jalan penyelesaian.

Antara contoh penurunan al-Quran berdasarkan peristiwa adalah dalam satu kes Khaulah binti Tha'labah. Rujukan lain mengatakan namanya ialah Khaulah binti Malik bin Tha'labah. Khaulah adalah isteri kepada 'Aws bin Al-Samit. Peristiwanya adalah, 'Aws telah menyamakan salah satu anggota fizikal isterinya dengan ibunya. Perkara ini dinamakan Zihar. 'Aws telah menziharkan isterinya apabila mengatakan 'pinggulmu (punggung) sama seperti pinggul ibuku'.

Apabila berlaku insiden ini, Khaulah kebingungan lantas bertanya kepada Rasulullah dari segi hukum. Rasulullah sendiri pun tak boleh nak jawab sebab belum ada lagi jawapan untuk kes seperti ini pada ketika itu. Maka disebabkan peristiwa inilah, turunnya wahyu iaitulah pada surah al-Mujadalah bermula dari ayat pertama bagi memberi jawapan.

Melalui pensyarah saya, hukum ini hanya jatuh apabila seorang suami itu menziharkan isterinya kepada ibu kandungnya sahaja. Hukum ini tidak jatuh jika si suami menziharkan isterinya kepada orang lain selain ibu kandungnya. Bermakna, tiada masalah jika mengatakan rupa paras isteri sama seperti adiknya, atau ibu saudaranya dan lain-lain. Maka berhati-hatilah wahai suami-suami sekalian. Bicara anda amat mahal harganya. Jika mahu berbicara sesuatu terutama kepada isteri, fikirlah semasak masaknya. Takut tersasul dan tersebut perkara yang dilarang. (Apabila saya semak semula hukum zihar di laman web lain, mengatakan bahawa hukum tersebut juga jatuh kepada perempuan lain yang mahram kepada suami. Saya akan conformkan semula kemudian)

Bagaimana jika dah tersebut? Maka kata Rasulullah kepada Khaulah melalui penurunan wahyu tadi, suaminya kena menarik balik kata-katanya tadi dengan penuh penyesalan dan keinsafan. Dan mereka wajib memerdehekakan seorang budak sebelum mereka bersama. Jika tak dapat mencari budak (almaklum pada zaman sekarang), hendaklah dia berpuasa selama dua (2) bulan berturut-turut. Jika tiada kuasa dan kemampuan untuk berbuat demikian, hendaklah dia memberi makan kepada 60 orang fakir miskin.

Khaulah berkata :”Kemudian Rasulullah SAW bersabda : Suruhlahdia membebaskan seorang budak. Maka aku katakan : Demi Allah, wahaiRasulullah, dia tidak punya budak untuk dibebaskan. Nabi SAW bersabda :Suruhlah dia berpuasa dua bulan berturut-turut. Maka aku katakan : DemiAllah, sesungguhnya dia seorang tua renta yang tidak berdaya. Nabi SAWbersabda : Suruhlah dia memberi makan orang miskin sebanyak 60 sha’ kurma.Maka aku katakan : Wahai, Rasulullah, dia tidak mempunyai makanan sebanyakitu. Maka Rasulullah SAW bersabda : Kami akan membantumu dengan serangkai kurma. Maka aku katakan : Wahai Rasulullah, aku akan membantunya denganserangkai kurma lagi. Kemudian Rasulullah SAW bersabda : Engkau berbuatbenar dan baik. Pergilah dan sedekahkan kurma itu baginya, kemudian per-lakukan putera pamanmu dengan baik. Maka aku pun melakukannya.”["Al-Ishaabah, juz 8, halaman 618-620]

Rujukan dari blog http://atifhidayat.wordpress.com/2009/02/24/khaulah-binti-malik-bin-tsalabah/ Syukran Jiddan!!!

Post a Comment

Random Posts

3/random/post-list
 
Top